Photo credits:

Garantie langer dan twee jaar: dit zijn je rechten als consument

Veel mensen denken dat je maar twee jaar garantie hebt op een product, maar dat klopt niet. Volgens de wet heb je recht op een deugdelijk product: iets moet meegaan zolang je dat redelijkerwijs mag verwachten. Gaat je wasmachine, telefoon of koffiezetapparaat te snel kapot? Dan kun je vaak alsnog aanspraak maken op gratis reparatie, vervanging of terugbetaling.

Misverstanden over garantie

Uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat bijna 40% van de Nederlanders denkt dat de garantie na twee jaar stopt. Dat idee klopt niet. De wettelijke garantie kent geen vaste termijn. Bij duurdere producten, zoals een tv of wasmachine, mag je verwachten dat ze langer meegaan dan twee jaar.

Wat betekent wettelijke garantie?

De wettelijke garantie houdt in dat een product moet voldoen aan wat je als consument mag verwachten. Gaat je product te snel kapot en is dat niet jouw schuld, dan moet de verkoper:

  • het product kosteloos repareren, of

  • een nieuw product leveren, of

  • je geld teruggeven.

Ook onderzoekskosten en verzendkosten zijn voor rekening van de verkoper.

Waarom veel mensen hun recht niet halen

Veel consumenten laten hun recht liggen. Uit het onderzoek blijkt dat 35% van de mensen het “te veel gedoe” vindt om een beroep te doen op garantie. Daarnaast voelt bijna 40% zich ongemakkelijk om te klagen bij een verkoper. Toch is dat onterecht: je hebt een wettelijk recht en dat recht is er om jou te beschermen. Bovendien is het ook beter voor het milieu om producten te repareren in plaats van weg te gooien.

Populaire sectoren met problemen

De meeste klachten gaan over elektronica en witgoed. Denk aan smartphones, koelkasten, televisies en wasmachines. Precies de producten waarvan je mag verwachten dat ze veel langer meegaan dan twee jaar.

Wat kun jij doen als consument?

  • Ken je rechten: laat je niet afschepen met “na twee jaar is het voorbij”.

  • Vraag om een oplossing: reparatie, vervanging of geld terug.

  • Wees vasthoudend: laat je niet met een kluitje in het riet sturen.

  • Schakel hulp in: als de verkoper weigert, kun je verdere stappen ondernemen.

Hulp nodig bij een garantiegeschil?

Word jij ook van het kastje naar de muur gestuurd door een verkoper? Of twijfel je of jouw product nog onder de wettelijke garantie valt? Bij D-Legal helpen we je om je rechten te halen. Vaak kun je met een goed opgestelde klachtenbrief al veel bereiken.

Neem contact met ons op en wij zorgen dat jouw recht wordt afgedwongen.

Bron: Garantie maar 2 jaar? Vaak niet waar! ACM opent pop-up Garantiewinkel op Utrecht CS

Published On: 10 september 2025

Deel dit bericht!